mandag den 2. januar 2017

At gribe om nældens rod

Sikke en smuk morgen!


På årets første dag iførte jeg mig havetøjet og gik i gang med et større arbejde. Jorden omkring drivhuset skal renses for skvalderkål og senegræs, og den mest effektive måde at gøre det på er ved at fjerne rødderne ved håndkraft. Jeg har gjort det før med stor succes. Det er et arbejde, som med fordel kan gøres i vintermånederne - og resultatet er ikke til at tage fejl af. Jeg løsner jorden med en greb og hiver alle rødder op.


Det er et langsommeligt men næsten meditativt arbejde. Senegræsset har den udfordring, at der ligger store rødder dybere nede, men kunsten er at være over stykket med hakken efterfølgende, når selv det mindste strå viser sig - på den måde kan man udsulte planten.


Jeg fik ikke taget billeder i går, men jeg lod mine remedier stå, fordi jeg vil fortsætte i dag. Der går så lige et par timer, før frosten er væk.

Det tegner til at blive en smuk dag!



4 kommentarer:

  1. Sikken en flid du lægger for dagen, det lyder som den rigtig måde at gøre det på.
    God arbejdslyst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth, og så får man oven i købet frisk luft og sol i dag - det er win-win!

      Slet
  2. Ja, det er trist, men sandt. Der er ikke andre veje, når det gælder skvalderkål. Vores skrænter omkring huset op mod marken er dækket af skvalder, og der må det gerne være. Men - da vi overtog huset for godt 13 år siden, var hele haven også kun skvalder og selvsåede træer, og rundt omkring kæmper vi endnu mod det. Af og til ønsker jeg mig en mindre og mere overskuelig have - men kun af og til :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også skvalderkål i havens randzoner - og der må det gerne være. Der er græsgange imellem de steder og haven, og det holder skvalderkålen på plads. Faktisk synes jeg, skvalderkål er en smuk plante, som fungerer fantastisk som bunddække. Men i bedene gider jeg den ikke!

      Slet