mandag den 9. januar 2017

Farver i januarhaven

Sikke en kold dag - vinden går gennem marv og ben. Det blev til en meget kort runde i haven. Jeg gik egentlig efter de blomstrende buske, men de lod sig ikke fotografere i blæsten.


Det gjorde påskeklokken til gengæld - hun stiller gerne op som model - jeg synes, farven er fantastisk smuk.

Naboplanten har farver i samme skala - her er der bare tale om bladfarver.


De fine tegninger på alunrodens blade og den meget røde underside lyser rigtig op mellem bladene - og står godt til påskeklokken.


Der er også fine bladfarver på den stedsegrønne brogede vedbend - lyse og livlige - en rigtig opmuntrer.


Januar er ikke kun mørk og kold, der er heldigvis planter og blomster, som kan hjælpe os igennem. Selvom det ved første øjekast ser goldt og trist ud - så gemmer der sig både fest og farver! Vi skal bare få øje på dem!

12 kommentarer:

  1. Det er nemlig rigtig, det er bare med at kunne få øje på alt det grønne og hvad der ellers lyser op på en grå dag. Rigtig god aften til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Rita - og nogen gange skal man huske sig selv på det - det der med at åbne øjnene - det skal jeg i al fald!

      Slet
  2. Ja en stille tur rundt, så finder vi det, men vejret opmuntrer ikke til en stille tur. Jeg er lidt forbavset over, at du synes, det er koldt i dag, du har arbejdet ude på dage med lavere temperaturer, men vinden er skyld i meget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhhh, det fristede slet ikke - som i overhovedet slet ikke - i dag! Vinden var uhyggelig i haven, den kom vist fra en anden kant. Eller også var det, fordi jeg var træt, så fryser jeg. I al fald tog jeg mig en lur sammen med en halvsløv mindstepige i stedet for at komme ud i vejret....

      Slet
  3. I dag har jeg set vintergækker og erantis på vej. Man skal lige lidt ned i knæ og koncentrere sig, så kan man nemlig sagtens finde liv i haven :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vintergækkerene har jeg også spottet - og erantis har jeg lige set nakken af! Der sker ting og sager i jordhøjde.

      Slet
  4. Nej januar er smuk og fin - og særligt hvis der er lidt sne (hvis du spørger mig) Jeg er et "vinterbarn" og har en ting med sne. Vinterens blomster er også smukke - og når de står der lidt alene i den lidt triste have, så ser man dem virkelig tydelig.
    Mange knus og hilsner
    Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber, du får din sne - gerne nu fremfor i marts! Og jeg vil også hellere have frost og sne fremfor regn og tåge - det bliver lidt trist.

      Slet
  5. Hvor er det skønt, at de første blomster er på vej hos dig :-)
    Jeg kunne ikke når at gå en tur i haven før mørket faldt på. Det eneste jeg nåede var at grave lidt porre op til aftensmaden og hente lidt brænde ind, men heldigvis bliver dagene længere for hver eneste dag der går :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er absolut udfordringen i disse dage, det med at nå hjem, før det bliver helt mørkt. Jeg kan se, det er blevet bedre, men det er altså heller ikke helt sjovt, det med at det både er mørkt, når man tager hjemmefra, og når man kommer hjem! Hurra for at det går den rigtige vej!

      Slet
  6. Heldige dig at have haven i blomst. Her er ikke skyggen af den slags endnu, men tulipanerne er på vej op, så jeg i går:-)))
    Kan se du har fået lavet drivhus faner, har lige skimmet, en af dagene må jeg læse det hele.
    God god dag Frede

    SvarSlet
    Svar
    1. Jep, der er kommet drivhusfaner. Den første er bare et sammenkog af alle de mange indlæg fra min hånd om vort drivhusbyggeri i efteråret. Fane nr. 2 er tænkt som en løbende beretning om første år i drivhuset - ups and Downs samlet et sted.

      Slet