onsdag den 19. april 2017

Bunddække

I min have har jeg forskellige former for bunddække, dog slet ikke nok! Jeg kan rigtig godt lide den frodighed bunddækkende planter bidrager med.


Jeg har i mange år haft vinca med blå blomster, men da vi ryddede noget gammelt buskads  rundt om hængbirken, dukkede denne type vinca op med lilla blomster - den er rigtig fin, synes jeg.


Hasselurt er endnu en favorit! De blanke, runde blade med den bløde bagside er smukke! Jeg har nogen under mine rhodoer.


Yndlingsstauden, lodden løvefod, fungerer også fint som bunddække - og blomsterne passer alle steder. Jeg har den mange steder i haven, for jeg kan næsten ikke få nok!
Og så er jeg vild med vanddråberne på bladene.


Den her er meget stabil og nem at have med at gøre, det er guldjordbær. Den står blandt andet under min sargentsæble.


Klatrehortensia fungerer også som krybende bunddække.


Under rødtjørnen gror der en lyserød storkenæb/geranium. Jeg husker ikke navnet. Den er flittig til at brede sig, men er nem at styre.


I bedet mod nord, ved vores fordør, har vi efeu som bunddække under rhodoer og tuja. De skal klippes ofte, ellers indtager de hele flisearealet og velsagtens gårdspladsen med!


Den sidste i dag er vorterod - ildeset og forhadt nogen steder. Min dukkede op i samme buskads som vincaen, og lys og luft gjorde den godt, og nu breder den sig med lynets hast - og den er ikke nem at slippe af med igen. Den er ganske fin sammen med minipåskeliljerne og lyser dejligt op her i foråret - og bedst af det hele, så forsvinder den ret hurtigt igen! Så jeg har bestemt mig for, at den er velkommen hos mig - man skal trods alt vælge sine kampe med omhu!

17 kommentarer:

  1. Ja man skal vælge sine kampe med omhu, jeg vælger de fleste fra udover vorterod, den kan jeg ikke slippe af med. Ellers er der kun en af dem, du nævner, jeg bryder mig om at have. Det er hasselurt, ja og så har jeg selvfølgelig også geranier. Klatrehortensiaen er også ok.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kommer ikke bag på mig, at bunddække, som breder sig voldsomt, ikke er velkomment hos dig - du skal jo have plads til alle dine dejlige og forskellige arter af planter ;-)Du har vel nærmest ikke plads til bunddække? Det ser i al fald frodigt ud hos dig uanset!

      Slet
  2. Du skrev sidst på min blog at du godt kunne tænke dig en tur til Bording Kirkeby og se min forårshave. Kan du evt. bruge noget broget Porcelænsblomst som bunddække et sted vil jeg ikke smide det ned i traileren når jeg når så langt...det koster ganske gratis, men du kan selv få lov at være med til at grave op. Jeg har også sådan en lille lilla Astilbe som kant nede under de store træer som skal tæmmes på et tidspunkt...hader at smide det ud, hvis nogen kan bruge det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder godt med porcelænsblomst og Astilbe, men jeg tror ikke, det bliver til forårshaven. Men hvis det ikke behøver at være lige nu, vil jeg gerne komme og grave lidt op - det er så sødt af dig! Tak!

      Slet
    2. Der er så rigeligt af begge dele så jeg kan bare lade noget af det stå.

      Slet
    3. Super - det lyder godt!

      Slet
  3. Jeg holder meget af bunddække, og jeg kan lide alle dem du viser. Jeg havde dog ikke tænkt på at klatrehortensia kan klatre vandret, men det er en god idé! Vorterod er da en fin, lille forårsblomst. Jeg har aldrig tænkt på at luge den væk :-) Jeg plejede at have en masse hasselurt, og nu giver du mig lyst til at plante nogle her på gården. Tak for inspiration!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også rigtig glad for bunddække - det er nemt at holde, og så ser det dejligt frodigt ud. Jeg synes, det er finest under buske uden alt for meget andet. Klatrehortensiaen er fin som bunddække, den kræver bare lidt beskæring. Det værste er, at det er svært at opdage selvsåede træer (læs ahorn), før de er ret store.....

      Slet
  4. Bunddække er ikke noget jeg gør det så meget i, andet end geranier. Vorterod har jeg lige gravet op inde i den nye have heldigvis var der ikke så meget så den skal jeg nok komme til livs.
    Klatrehortensia er da en god ide som bunddække :o)
    Rigtig dejlig dag til dig.
    Sol hilsner fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej bunddække handler nok også om størrelsen på haven, tænker jeg. Det er jo en form for genvej til ikke alt for meget bar jord :-) især under buske og træer. Jeg er vist nærmest allergisk over for bar jord, alligevel lykkes det mig ikke helt at slippe for det! Klatrehortensiaen er så fin både i højden og bredden!

      Slet
  5. Super ide med klatrehortensia. Jeg har en, der sagtens kan tåle at blive nedkroget til et par nye planter, som jeg vil sætte som bunddække i skovhaven - tak for ideen :-) Jeg vil kalde den nye plante Hortensia Fredensis ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hortensia Fredensis var dog alligevel noget! Dejligt du kan bruge ideen med klatrehortensiaen - jeg har såmænd bare overtaget min efter min svigermor. Dengang var den knap så stor, men ideen var der.

      Slet
  6. Det er en dejlig serie bunddækkeplanter, du viser. Jeg holder også meget af bunddækkeplanter, da jeg godt kan lide store flader med kun en slags planter. Min favorit er guldjordbær, som netop nu står tæt og lysegrøn. Den eneste af de viste, jeg ikke bryder mig om, er vedbend. Jeg synes den breder sig for meget. Vorterod har jeg et lidt ambivalent forhold til. I store grupper under buske og træer, synes jeg den er ok.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Vedbenden er ikke helt nem at styre. Nu har jeg den kun i helt afgrænsede bede, før havde jeg den også ved en hæk - det kan så ikke anbefales! Og der er noget arbejde med at klippe den, men når den står klippet, tæt og kompakt synes jeg, den er så fin. I hårde vintre kan den fryse væk, men genopstår alligevel det følgende år, den har en enorm grokraft - det kan jeg egentlig godt lide :-)

      Slet
  7. Flot bunddække du har, flere af planterne har jeg i staudebedene. Da vi havde grantræerne prøvede jeg at sætte lodden løvefod som bunddække - det er også en af mine yndlingsplanter - men de ville slet ikke gro der. Så der var bare bar jord , hvilket jeg heller ikke er glad for. Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt forestille mig, at lodden løvefod trods alt ikke vil shine under grantræer - men de er altså fine! Jeg har ikke så meget bunddække i mine staudebede, jeg er vist lidt bange for, at jeg ikke kan styre det. Men det går fint hos dig?

      Slet
  8. Sikke en fin farve den har, den vinca. Kan godt forstå du er glad for den.

    Vorterod har jeg også...den er jeg mægtig træt af...ligesom jeg er træt af skvalderkålen...Allermest træt er jeg dog af det kedelige vejr vi har.

    Nå, men fra maj måned har de vist nok lover over 10 grader....suk...der er længe til. Godt der er nyt, der springer ud i haven hver dag, på trods af de lave temperaturer :)

    SvarSlet