onsdag den 12. april 2017

Grødevejr

Vi er stået op til regn, det er rigtigt grødevejr. Min have trængte til regn, og man kan næsten fornemme, at planterne står der og suger til sig, og samtidig strutter de af velvære!

I bedet ved vejen står der 3 sankthansurt, som jeg dagligt beundrer - deres form er helt perfekt rund - lækkerier for øjet!




I går fik jeg plantet sidste del af de afblomstrede løgplanter m.m. Kugleprimulaerne blev plantet her under hængepilene - de står vist og råber lidt til hinanden.


Resten blev fordelt rundt i bedene og i skoven. Så er det bare at vente på resultatet næste år!


Jeg fik luget færdig i bedstemors bed - her skal være skærebed. Bedets form er lidt underlig, men det får være lige nu - der skal ske forandringer her på sigt.

Da jeg nu havde været alle bedene igennem, var der tid til projekterne. Årets hovedprojekt er området omkring drivhuset. Jeg havde et stykke rionet stående, som, jeg havde tænkt, skulle bruges til dels ærter og dels ærteblomster. Men det skulle jo skæres op.
Så jeg måtte en tur i bondemandens værksted og låne minivinkelsliberen. Jeg har stor respekt for den slags og får normalt manden til det, men nu kastede jeg mig ud i det. Og jeg fandt selvfølgelig ud af, at det kunne jeg da sagtens finde ud af!
 
 
Her står stativet ved den halvetablerede terrasse - det er bare stukket i jorden og skal sættes bedre fast.
 
 

Ærtestativet skal stå i køkkenhaven, det skal også have et par støttepinde.
 

Til slut et billede af det gamle staudebed, hønseskovbedet bagved og bagerst skoven, som allerede er grøn og frodig i bunden af skvalderkål.

Dagens gøremål bliver lidt afhængig af regnvejret, men jeg har lidt, jeg kan prikle, lidt der kan sås inde - og måske kan jeg få hentet nogle flere sten til den terrasse?

6 kommentarer:

  1. Ja i tankerne er du godt i gang, så må vi se, hvad vejret byder på i dag. Flot at du selv klarede at skære rionettet op.
    God arbejdslyst og påske - jeg har indearbejde i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er altid noget at gå i gang med - og en indearbejdsdag kan jo være nødvendig! Nu indebærer din vist dejlige besøg, så går det an!

      Slet
  2. Det er meget du har nået indtil nu. Vores stauderbede er fyldt med skvalerkål og det tager tid at få dem væk ,når man ikke vil bruge gift. Godt at du selv kan fikse klatrestativer til planterne, nu hvor manden ikke lige har tid. Jeg låne din ide med rionet til klatreplanter. Hygge herfra og god Påske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Skvalderkål i bedene er ikke for sjov! Jeg tog den store tørn med skvalderkål i vinters, men der var heller ikke andre planter at tage hensyn til. Jeg kunne godt gå hen og få mod på at bruge mere af mandens værktøj - nu har jeg da haft gang i både den lille boremaskine og minivinkelsliberen inden for få måneder - hvad kan det ikke blive til? Rionettet til klatreplanter er vist ikke min ide (desværre!), men du låner bare løs :-) God påske til dig også!

      Slet
  3. Selvfølgelig kan vi kvinder klare de fleste håndværksmæssige ting selv, det går som regel bare bedst når mændene er af vejen og ikke kommer med alle hånde kommentarer. Du har da godt nok nået meget og fået det så fint i haven. Knus, varme hilsner og god 2. påskedag fra

    fru Jensen
    Gudhjem

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi kan godt, hvis vi vil - men nogen gange vil jeg ikke ;-) Fordi det er hyggeligt at være to om projekterne, og fordi jeg på en måde godt kan lide at blive hjulpet bare en gang imellem!

      Slet