lørdag den 25. februar 2017

Ud med hyggen og pyntesygen!

I dag er drivhuset blevet gjort klart til at så og prikle og alt det andet, som drivhuset skal bruges til. Det betød, at der blev flyttet rundt, at noget af pynten røg ud og hyggehjørnet blev indskrænket. Så ud med hyggen og pyntesygen til fordel for starten på alt det grønne!


Det gav plads til et stort arbejdsbord, hvor man kan arbejde og frølingerne kan stå og vokse sig store og lækre.


Bordet er såmænd bare 2 bukke og en bordplade, som min svigerfar har flikket sammen for mange år siden. Det er sandsynligvis lavet af træ, som er blevet til overs fra byggeriet af vore træsiloer i laden og er lavet af træ fra vores egen skov. Bordet er blevet brugt ved mange fester både før og nu, når der blev tapetseret, på markeder og nu som arbejdsbord i drivhuset!


Bordet passer med sit rustikke look perfekt ind i drivhuset. Det er 3 m langt, så der kan stå rigtig mange potter! Under bordet helt ude ved glasset står spandene med tulipaner, salat og kartofler.

I dag har jeg sået ærteblomster til en start- frø fra frøbutikken, Isabella Smith og supermarkedet.


Blue velvet, Royal Rose og Summersky Shades (er en blanding af blå farver)


Da dagens såbakker ikke fylder alverden på det store bord, blev der alligevel også plads til lidt hygge/pynt - det ryger vist aldrig rigtig ud - det skal der være plads til! Her er en samling af løgblomster i terrakotta potter.


Ude har der været regn, rusk og slud - inde var stearinlysene tændt og kaffe på kanden - så skønt at kunne være i glashuset i sådan et vejr.

18 kommentarer:

  1. Godt med indendørs sysler, når det regner udenfor. Jeg er i gang med en spændende bog.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er absolut ikke værst med en god bog! Jeg har været på biblioteket i dag og fik og en ordentlig mobbedreng med hjem - en blomsterbog, så den behøves ikke læses fra ende til anden !

      Slet
  2. Hvor er det fint med hyggen som der alligevel blev plads til. Bordet er jo helt perfekt til mange anledninger, det er godt at have sådan et og der er plads til mange såbakker :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, bordet er blevet brugt i stor stil, og nu har det fået en ny rolle at spille - det er bare perfekt!

      Slet
  3. Jeg synes nu at både bord og såbakker er ret hyggelige :-)

    SvarSlet
  4. Sikke et fint bord - og det er da ikke så tosset at få skiftet noget af hyggen ud med "grønne ting".

    Jeg har et håb om, at jeg i år får gjort noget ved udestuen, så jeg også kan sidde derinde, men nu må vi se. Det vil under alle omstændigheder først blive efter alle de udpriklede planter er kommet udenfor i haven :) Før er der ikke plads.

    Men - inden længe venter "hadeopgave nummer 1', nemlig forårsrengøringen af udestuen. Uf. Dog er der ikke lige så rodet som sidste år, men det kommer sikkert stadig til at tage det meste af en dag, fordi vi ikke bare kan spule med vand pga. trægulv. Al rengøring foregår derfor med en klud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh husker godt den tjans fra da vi havde udestue! Jeg var ikke vild med vores, den blev mest brugt i foråret til ophold og lidt forspiring, men engang imellem måtte jeg jo igennem den! Vi var heldigvis enige om at rive den ned, udvide stuen og lave overdækket terrasse i resten. Sikke en masse lys vi fik ind i huset ved den lejlighed!

      Slet
  5. Det ser virkelig deilig ut! Å kunne begynne våren i drivhuset må være flott, jeg har ikke varme i mitt, så må nok vente et par måneder før plantene kommer ut dit. Men inne spirer chiliplantene fint under vekstlyset, så det går rette veien! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er skønt! Jeg har heller ikke varme i mit drivhus, så det er meget begrænset, hvad jeg kan så nu. Inde har jeg ikke mulighed for at have det udpriklede til at stå, så jeg må også tøjle min tålmodighed længe endnu!

      Slet
  6. Kære Frede, set er jo et multirum du har. Således skifter det karakter og funktion, og især her i februar hvor solen får magt. På nogle dage kan man næsten mærke foråret i sin spiren...
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret, Henrik, det skal være et multirum, men af den slags som bliver brugt. Jeg håber aldrig, jeg forfalder til at bruge det til opbevaring - det her er så meget bedre! Foråret er lige om hjørnet - kan ske der er lidt krampetrækninger fra vinteren, men pyt - nu går det kun én vej!

      Slet
  7. Det er dog et herligt arbejdsbord du har, og så endda med sin egen historie. Jeg nåede lige at tænke, at det var tidligt du var igang med ærteblomster, men så gik det op for mig, at vi faktisk er på vej ind i marts... jubiiieee... der er forår på vej og glashuset skal i gang! :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, bordet er bare perfekt her. Faktisk har jeg ingen erfaring med at forspire ærteblomster, men jeg husker, at Fru Pedersen såede med succes ærteblomster i sit højbed udendørs i januar sidste år, og så tænkte jeg, at jeg vel også kunne så dem i slutningen af februar i drivhuset....Men det må jo komme an på en prøve!

      Slet
  8. Altså jeg syntes også det ser hyggeligt ud i et "arbejdende" drivhus. Sådan en bordplade er guld værd-og jeg havde helt glemt alt det der med at tapetseret, og nu får jeg lyst til at så ærteblomster:-)))

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har heller ikke gjort noget i tapet i mange år, men heldigvis har vi beholdt bordet, for det er bare perfekt i drivhuset!

      Slet
  9. Det er da et super flot arbejdested du lige med et har fixet.Det er bare skønt med sådan et bord der kan anvendes til meget. Jeg kan forestille mig, at der kan tænkes mange smukke tanker når man står og sår. Når der så er er sået, kan du jo sætte dig med en kop te eller kaffe og måske høre planterne gro. Hygge herfra med ønsket om en dejlig dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret, Leila - det er godt lige at lade roen falde over sig og bare lytte!

      Slet