lørdag den 16. december 2017

Fra sommerbuketter til julebord

I aftes holdt vi julefrokost på jobbet - min opgave var at pynte bordene. Og jeg havde fået en ide! Som sædvanlig indgik der natur, og denne gang var grundstammen Mariebær, og derfra har ideen udviklet sig.


Jeg har ladet mig inspirere af sommerens buketter fra haven.


Og det er jo ikke, fordi der skulle være sommerstemning, men det jeg havde tænkt mig at overføre til julebordene, er det orange stænk.
Det orange tilfører buketter noget ganske særligt, og nu også farverne ved julebordet.

Mariebær blev kombineret med bordeaux og dyb lilla - og så altså et stænk orange! Farverne sås i duge, servietter, lys, mariebær og julekugler.

Vi har en del mariebær langs med vores vej, og jeg har været en smule nervøs for at fuglene kom først! Så Mariebærrene blev høstet den sidste søndag i november, siden har de ligget i drivhuset i skygge for solen. 


 
Jeg havde fundet de skønneste, lilla stoflignende papirduge, servietter i samme farve og lilla og bordeaux stagelys. På skolens julelager fandt jeg nogen lilla fade og julekugler. Egentlig skulle det orange stænk være tilført med blomsterhoveder, men da jeg dagen i forvejen var rundt i byen for at lede efter gerbera i den rigtig farve, lykkedes det ikke. Så det orange blev klementiner!
 
 
Jeg var vældig godt tilfreds med resultatet, især da mørket faldt på, lyset blev dæmpet og stearinlysene tændt. Så var vi klar til en aften i festligt lag.

Jeg synes, kombinationen af den mørke lilla og mariebærene er smuk.
 


Julefrokoster er jo kun noget af alt det hyggelige, som foregår i december - der er også jule- og pakkekalendere!
Omkring første søndag i advent gjorde jeg her på bloggen opmærksom på, at Plantetorvet har en julekalender kørende på Facebook. Jeg har troligt deltaget næsten hver dag og krydset fingre for at vinde en af de fine gaver.


I denne uge tikkede der så en mail ind til mig om, at jeg havde vundet låge 10! I går blev gaven så leveret med fragtmand - behørigt pakket ind i net. Jeg vandt simpelthen et juletræ leveret til døren! En fin nordmannsgran på 2 meter, som lige passer her hos mig. På billedet har vi lige pakket træet ud af nettet, så grenene søger stadig noget opad, men det ser ud til at være et rigtig fint træ.

Vi vil glæde os til at få det sat på fod og flyttet ind i stuen, hvor det skal pyntes - men det bliver først næste weekend!

5 kommentarer:

  1. Tillykke med præmien, det har du da også fortjent.
    Flot bord - de mariebær kan da noget under din kyndige hånd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - mariebær er så fine - og der er mange muligheder med dem.

      Slet
  2. Svar
    1. Tak - det var rigtig flot, da mørket faldt på og stearinlysene tændt - farverne var helt magiske sammen!

      Slet
  3. Hvor blev det bare smukt! Det er også altid mig, der pynter til vores julefrokost - ja på arbejdet i det hele taget. I år var det guirlander af grønt fra haven, jeg havde viklet sammen med efeuranker og så de små stjernelyskæder med batteriet skjult under det grønne. Det er så dejligt at få lov at pynte også på arbejdet :-)
    Mange pyntelige julehilsener, Karen

    SvarSlet